Tuesday, June 10, 2008

ماتش مصر والكونغو .. هو الجمهور جاي يشجع ولا يشتم .. الجزء التاني

نكمل الجزء التاني من الجزء الاولاني للموضوع اللي فات

بعد الرغي الكتير في تفاصيل المباراة ندخل في سبب كتابة الموضوع من اساسه وسبب الهجوم الغير مبرروبالشكل الهمجي اللي شفناه من بعض المسؤلين بالاتحاد وبالمنتخب وكان ضد جمهور النادي الاهلي بصفة عامة ولو ان الموضوع مصدرش منهم لوحدهم زي ما قلت في البوست اللي فات

وحتى لو قلنا هو جمهور الاهلي اللي كان ورا دا وسبب في كل اللي حصل طب مش دا برضة حقة

يعني مثلا واحد اتربى في الاهلى ونجح فيه واشتهر على حسه وفي الاخر باعه في وقت هو اشد الحاجة ليه ولخدماته لاء وكمان حطه في موقف بايخ لا يليق بيه ولا بتاريخه الكبير

هيجي واحد ويقول هو اخد من النادي كتير طب مهو ادى للنادي اكتر .. طب هل هو ادى للنادي اكتر من اللي اخده

اعتقد ان العكس هو الصحيح وحتى لو قلنا كل واحد كان بياخد حقة ومفيش حد زايد على حد في العمليه دي

يبقى في الحالة دي يجي حاجة اسمها الاصول وشيل الجميل مش احطة قدام الامر الواقع

ازاي اصحى الصبح الاقي لعيب ساب البلد ومشي وهو لسه في بداية الموسم وبعد قفل الانتقالات يعني مفيش فرصة لنادية انه يضم حد تاني

واحد هيجي ويقول حقة اصل الاهلى ظلمة ومسمحلوش او خبى عنه العرض دا .. لنفرض ان الاهلى منعه من الاحتراف ليه مستخدمش المادة اللي استخدمة عند هروبة في الوقت المناسب وقدام وسائل الاعلام على الاقل كان بين ان الاهلي هو اللي غلطان وساعتها كان طلع منها ولو اني معتقدش لان كل الدلالات بتقول عكس كدا وبتقول ان الاهلى مسمحلوش لان النادي اللي راحة دون المستوى ولا يليق باسم الحضري والاهلي وفي الحالة دي نقدر نقول ان الاهلى على حق وحتى لو كان خبى العرض برضة على حق عشان هو اساسا عرض لا يذكر

وبعيد عن دا كله لنفرض ان الاهلي هو اللي غلط او بعض مسؤلية تعاملوا بشكل وحش وسيء في حق الحضري طب وهو النادي ملهوش حق عنده يخلية يرضله الجميل في ابسط اشكاله وهو انه يخطر الفريق او يقاضية في الفترة اللي تسمحله انه يجيب بديل عشان الفريق ميقعش او يضر.

للاسف الحضري غبي وضيع نفسة افتكر انه لما يسيب الاهلي بالشكل دا هيرد اعتباره برفض النادي للعرض المقدم ليه او انه بيجازي مسؤلي الاهلي لكن في شكل الفريق والنادي ككل

او دا كله ان الفلوس عامته ومخلتوش شايف وعارف هو بيعمل اية وحسب ما يذاع ان الحضري مواليد كفر البطيخ فهمه على قدة

لكن مهما نقول او نعيد وحتى لو جية الحضري بشهادة معامله اطفال عمر ما الجمهور ما هيغفرلة خاصة بعد التمثيلية الاخيرة اللي عملها وكان المصريين او الاهلوية شوية عيال هتصدق

وعلى رأي المثل اللي بيشيل قربة مخرومة بتظروط عليه .. ونتقابل كمان تلت اربع سنين والحضري بيعتزل وبيعمل ماتش اعتزاله في كفر البطيخ وبعدها بيروح على بيتهم يقضي فيه ما تبقى له من العمر

ورجوعنا للماتش واحداثة هنقول الجمهور مهما كان جنسيتة معاه حق مليون المية خاصة ان دا تقريبا اول تصادم بين الجمهور والجزمة قصدي الخاين وبرضة رد على موالسة وسيناريوهات تعصب النجم حسن شحاتة اللي بقى فاكر ان هو اللي بيجيب البطولات مش اللعبية

عموما ياريت منعلقش اخطاءنا على حد مهما كان مين وياريت كل واحد يتعلم من خطاءة ويحاول يصلحة ومنبقاش زي المثل اللي بيقول مقدرش على الحمار اتشطر على البردعة

والى اللقاء في مونديال 2010 كمشاهدين او كضيوف شرف في اول ماتش وياريت بس نوصل للامله دي وسلملي على شحتوتتي

1 comment:

Mohamed Hamdy said...

إنت عارف انا مليش فى الكوره

بس معدى اسلم واشوف ايه الاخبار معاك